kışın ne yenir

Soğuk günlerin başlaması ile birlikte çeşit çeşit kış sebzeleri ve meyveleri tezgâhlardaki yerini aldı. İçinde bulunduğumuz, kış mevsiminde yetişen ve tüketilen besinlere odaklanma zamanı da geldi. Biz de kışın ne yenir sorusunun cevabını Antalya Balıkevi ailesi olarak sizler için listeledik.

İşte kışın en çok ne yenir sorusunun yanıtı olarak keyifle tüketeceğiniz yiyecek ve içecekler…

Kereviz

Kışın ne yenir sorusuna cevap olarak antioksidan olan kerevizi verebiliriz. Kalp damar sağlığının korunması açısından oldukça faydalı olan kereviz ayrıca karaciğeri temizler. Aynı zamanda vücudun serbest radikallere karşı direncini de artırır. Kereviz, C vitamini, beta karoten ve flavonoid içerir. Sindirim sistemi, hücreler, kan damarları ve vücuttaki iltihaplanmaya karşı koruma sağlayabilen harika bir bitki besin kaynağıdır. Bu nedenle özellikle kış aylarında bol bol tüketmeyi ihmal etmemeliyiz.

kış meyveleri

Nar

Kış mevsiminin en çok sevilen meyvelerinden biri de nardır. Gerçek bir antioksidan olmasının yanı sıra içerdiği vitaminler ve mineraller sayesinde bağışıklık sisteminin güçlenmesine yardımcı olur. Kalp ve damar hastalıklarına karşı koruyucu olmada etkin rol oynar. Ayrıca vücudu çeşitli hastalıklara karşı da korur. Bu sebeple günlük meyve tüketiminize mutlaka narı eklemeniz gerekir.

Nar suyu, bağırsaktaki iltihabı azaltmaya yardımcıdır ve sindirimi iyileştirir. C vitamini ve E vitamini gibi diğer bağışıklık artırıcı besinler arasında hastalıkları önleyebilir ve enfeksiyonla mücadele edebilir. Narın ayrıca laboratuvar testlerinde antibakteriyel ve antiviral olduğu da gösterilmiştir. 

kışın tüketilen gıdalar

Bal kabağı

Kışın ne yenir sorusunun cevabı olarak, sağlıklı kış yiyecekleri arasında parlak turuncu rengi ile yer alan bal kabağını da unutmamalıyız. Lif, vitaminler ve mineraller yönünden zengin olan bal kabağını sadece tatlılarda değil, çorbalardan mezelere pek çok şekilde tüketebiliriz.

Kalsiyum, A vitamini ve fosfor içeren bal kabağı; antioksidan özelliği ile kansere karşı vücudun dirençli olmasına destek olur. Vücudu mikroplardan korur ve bağışıklığın güçlenmesine oldukça katkı sağlar. İçeriğinde bulunan yüksek A vitamini sayesinde deri ve hücre yapısının yenilenmesine de iyi gelir. Barındırdığı çinko ise saçların güçlenmesini ve dökülmesini önler.

Bal kabağındaki beta-karoten, güneşin kırışıklığa neden olan UV ışınlarından korunmamıza da yardımcı olur.

Boza

Bilinen en eski Türk içeceklerinden biri olan boza, zengin besin içeriği ve sağlığa olan faydaları ile kış günlerinin vazgeçilmez, nostaljik bir içeceğidir. Günümüzde pek rastlamasak da eskiden bozacılar sokaktan geçer ve evlerde büyük bir heyecan yaratırdı. Boza; A, E ve B vitaminlerini içeriğinde barındırır.

Bağışıklık sisteminin kuvvetlenmesinde rol oynayan ve ayrıca sindirim sistemi için yararlı bakterilerin oluşumunu da sağlayan boza; darı, mısır veya bulgurla hazırlanır.  

Ihlamur çayı

Ihlamur yumuşak içimi ve hoş kokusu ile aslında mevsimsiz bir içecektir. Fakat kış aylarında annelerimizin veya büyükannelerimizin hazırladığı ıhlamurun yeri de bir başkadır.

Çok sevilen ve hastalıklarda vazgeçemediğimiz ıhlamur çayı, yatıştırıcı etkiye sahip olmasının yanı sıra toksinlerin ve iltihapların vücuttan atılmasına da destek olur.

Ihlamur çiçeğini çubuk tarçın, tane karanfil ve kırmızı elma ile harmanlayarak, ortaya eşsiz ıhlamur çayı keyfi çıkarabilirsiniz. İçerisinde bulunan baharatlar ve elma ile hem daha aromatik hem de daha sağlıklı bir ıhlamur çayı elde etmiş olacaksınız.

Özellikle üst solunum yolu enfeksiyonlarına ve boğaz ağrısına karşı güçlü bir önleyici olan ıhlamur; ayrıca vücudu dinlendiren ve sakinleştiren bir bitki olarak da bilinir. Tüm bunların yanında; iltihapla mücadeleye yardımcı olan güçlü antioksidanlar içerir ve mide rahatsızlığı zamanlarında ıhlamur çayı sindirim sisteminizi rahatlatabilir. 

Turşu

Kış aylarının en beklenen yiyeceklerinden biri de yazın hazırlanan çeşit çeşit turşulardır. Kışın en çok ne yenir sorusunun en güzel cevaplarından olan turşuları, sevdiğiniz sebze ve meyvelerle de hazırlamanız mümkün.

Turşu ve turşu suyu; bağışıklık sisteminin desteklenmesi, kas ağrılarının azalması, dolaşım ve boşaltım sistemlerinin düzenli çalışması ve kilo kontrolü gibi pek çok faydada etkin rol oynar.

kışın içilecek içecekler

Salep

Kış lezzetleri arasında geleneksel ve tarihi bir içecek olan salep; sütle birlikte hazırlanan ve herkesin severek tükettiği kış içeceklerinden biridir. Orkide köklerinden elde edilen ve sıcak sütlü bir içecek olan salep, soğuk kış geldiğinde günlerimizi renklendirerek, içimizi ısıtır. 

Salebin iyileştirici gücü, bronşit ve öksürük gibi solunum problemlerini iyileştiren glukomannandan gelir. Kalbi ve zihni güçlendirir, ishali durdurur ve vücudu ısıtır. Özellikle zencefil veya tarçın ile tüketilirse etkisi daha da artar.

kış sebzeleri

Brüksel lahanası

Brüksel lahanası, zengin besin içeriği ile kışın sık sık tüketilmesi gereken yiyecekler arasında yer alır. Brüksel lahanası düşük kalorili olmasının yanı sıra lif, vitamin ve mineral bakımından oldukça yüksektir. Özellikle kanın pıhtılaşması ve kemik sağlığı için gerekli olan K vitamini açısından zengindir. 

A, C ve E vitaminlerini yüksek oranlarda içermesi ise bu sebzeyi tüketme sebeplerimizin başında gelir. Yüksek oranlarda demir ve folik asit içermesi kansızlığa karşı koruyucu olmasında etkilidir. Brüksel lahanasının çok fazla sağlık yararı vardır; ancak etkileyici antioksidan içeriği ile öne çıkar. Antioksidanlar, hücrelerimizdeki oksidatif stresi azaltan ve kronik hastalık riskini azaltmaya yardımcı olan bileşiklerdir.

Brüksel lahanası hazırlamak oldukça kolaydır. En çok tercih edilen yöntemler arasında Brüksel lahanasını zeytinyağlı olarak pişirmek yer alsa da haşlayıp çeşitli ve lezzetli salatalara da ekleyebilirsiniz. Ayrıca ana yemeklerin yanına garnitür olarak yerleştirip, lezzetin tadını çıkarabilirsiniz.

kış lezzetleri

Turp

Renk renk çeşitleri bulunan turp içerdiği vitamin, mineral ve liflerle tam bir sağlık deposudur. Turp özellikle balık yemeklerinin yanında ve salataların içinde tercih edilen bir besindir.

Kırmızı turp, karaciğer ve mideyi temizlemeye yardım eder. Yüksek lif oranı ile dikkat çeker. Kırmızı kan hücrelerinin gördüğü zararı kontrol ederek, kana verilen oksijeni de artırır. Siyah turp, kışın ne yenir sorusunun klasik cevaplarından biridir. İçini oyarak bir miktar bal koyup bekletmek ve sonra bu balı tüketmek öksürüğe oldukça iyi gelir. Bu şekilde doğal bir öksürük şurubu yapmış olursunuz. 

Son dönemlerde sebze reyonlarında sıkça gördüğümüz alabaş cinsi turp da yüksek lif içeriği ve doyurucu özelliği ile tercih edilir. Ayrıca ağrı giderici etkisi ile özellikle romatizma kaynaklı ağrıların azalmasına destek olur. Beyaz turp, stresi azaltmada etkilidir. Yorgunluk gibi problemleri kan basıncını düzenleme etkisi sayesinde azaltmaktadır.

Yüksek oranda potasyum içeren turp, lif açısından da zengindir. Bu nedenle sindirimi kolaylaştırma özelliğine sahiptir. Besin değerleri ile tam bir karaciğer ve safra dostudur.

Pancar

Kış geldiğinde pancarı bol bol tüketmek sağlığımız açısından çok önemlidir. Bağışıklık sistemini güçlendiren pancar tam da kış aylarında ihtiyacımız olan desteği bize sağlar.

Kırmızı pancar; A, B ve C vitaminleri bakımından zengindir. Besleyici olmasının yanı sıra içerdiği rubidyum da sindirime destek olur. Lif bakımından zengin olan pancarın, bağırsak fonksiyonu üzerinde olumlu etkileri vardır. Ayrıca, fosfor, demir, bakır, potasyum, magnezyum, kalsiyum, çinko ve manganez bakımından da zengindir.

Pancarı salatalara ekleyerek hem lezzetini hem de besin değerini artırabiliriz. Turşusunu kurup yıl boyu sağlıklı etkilerinden de faydalanabiliriz.

kışın en çok ne yenir

Kestane

Kış yiyecekleri denildiği zaman, pek çoğumuzun aklına ilk gelen kestane; B1, B2 ve C vitaminleri açısından oldukça zengin bir yiyecektir.

Lezzetli olduğu kadar; potasyum, fosfor, magnezyum, kalsiyum, demir ve sodyum gibi önemli mineralleri de bünyesinde barındırır. Kestane, aynı zamanda bol miktarda yağ ve protein içerir. Bedensel ve zihinsel yorgunluğu gidermede rol üstlenir. Kestaneyi çiğ bir şekilde tüketebileceğimiz gibi; fırında ya da soba üzerinde pişirerek de tüketebiliriz.

Kış mevsiminin geldiğinin en güzel habercilerinden biri olan kestane, listemizde hem en sevilen hem de sağlığımıza en faydalı kış yiyecekleri arasında yerini alır.

Sağlıklı günler dileriz!

 

 

 

 

 

 

 

Yorum Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir