Zeytinyağının faydaları

Zeytinyağı, taze zeytinin preslenmesiyle elde edilir. Zeytin yetiştirilen bölgelerde, çoğunlukla Türkiye, Fransa, İtalya, İspanya, Yunanistan ve Kaliforniya’da üretilen popüler bir yemeklik yağdır. Tadı oldukça değerlidir. Aynı zamanda Akdeniz ve Avrupa mutfaklarında sıklıkla kullanılır.

Zeytinyağı diğer yağlara kıyasla sağlıklı yağlardan biri olarak kabul edilmektedir. Zeytinyağı, mucizevi tadı ve yapısı ile dünya mutfaklarında da kendine yer bulmuş, salata sosu, makarna gibi soğuk uygulamalarda karşımıza çıkmış ve kızartma, soteleme, fırınlama işlemlerinde kullanılmıştır.

Zeytinyağı ve tarihçesi nedir?

Zeytinyağı, zeytinden preslenen yağdır. Zeytinliklerinin en iyi bilindiği Akdeniz’e gitmeden önce, İran, Suriye ve Filistin menşeli 6.000 yıl öncesine dayanmaktadır. Tarihsel olarak zeytinyağı, dini törenlerde ve tıpta kullanılmıştır ve birçok kültür için önemli bir besin kaynağı haline gelmiştir.

Bugün üç çeşit zeytinyağı satın alabilirsiniz: sızma zeytinyağı, zeytinyağı ve hafif tadı olan zeytinyağı. Normal zeytinyağı çeşitli pişirme tarzlarında kullanılabilirken, sızma hem soğuk hem de son işlemlerde ve yemek pişirmede kullanılabilir. Hafif tadı olan zeytinyağının nötr bir tadı vardır, bu nedenle zeytinyağının karakteristik acı tadını istemediğinizde yemek pişirme ya da fırınlamada kullanabilirsiniz.

Zeytinyağı nasıl yapılır?

zeytinyağı nasıl yapılır

Zeytinyağı, çoğunlukla Akdeniz bölgesinde zeytin ağaçlarında yetişen zeytinlerden yapılır. Hasattan sonra zeytinler ezilir daha sonra süzülür ve yağı ayırmak için santrifüj işleminden geçirilir. Nihai ürün daha sonra oksijenden korunan paslanmaz çelik tanklarda depolanır. Şişelendiğinde, yağın taze kalması için koyu renkli bir cam şişeye konması gerekir.

Ayrıca, Uluslararası Zeytin Konseyi tarafından belirlenen standartlara göre, yüksek ısı veya kimyasallar kullanılmadan, olgun zeytinlerden mekanik olarak soğuk preslenmiş sızma zeytinyağı satın alabilirsiniz. Bunun, zeytinyağının bu kadar güçlü sağlık özelliklerine sahip olmasının bir nedeni olan fenol adı verilen zeytinlerdeki kimyasalları koruduğu söyleniyor. Öte yandan, rafine zeytinyağında, ısı veya çözücüler kullanır ve bu, daha sonra diğer yağlarla karıştırılabilen tatsız bir yağla sonuçlanır.

Neden zeytinyağı kullanmalısınız?

Zeytinyağı tüketiminin sağlık yararları üzerine yapılan araştırmalar, dünya çapında tıp dergilerinin sayfalarını doldurmaktadır. Zeytinyağının faydaları; Kalp hastalığı, şeker hastalığı, Alzheimer, kanserler, zeytinyağı içeren bir diyetle önlenebilecek uzun liste rahatsızlıkları iyileştirilebilecek durumlar arasındadır.

Tereyağı gibi diğer yağları her gün en az iki yemek kaşığı sızma zeytinyağı ile değiştirin, bolca sebze yiyin ve yürüyüşe çıkın.

Zeytinyağı besin değerleri: 1 yemek kaşığından ne alırsınız?

İşte zeytinyağının içindekiler:

  • Kalori: 119
  • Protein: 0 gram (g)
  • Yağ: 13,5g
  • Doymuş yağ: 1,9 g
  • Tekli doymamış yağ asitleri: 9,9 g
  • Çoklu doymamış yağ: 1.4g
  • Karbonhidrat: 0g
  • Şekerler: 0g

Zeytinyağı saf bir yağdır; ancak ABD Tarım Bakanlığı’nın MyPlate yönergelerine göre sağlıklı bir yağdır. Yani protein veya karbonhidrat (lif veya şeker dahil) içermez. Yağının çoğu, az miktarda çoklu doymamış yağ ve doymuş yağ içeren kalp sağlığına uygun tekli doymamış yağlardan oluşur. Yemeklerinizde özellikle sebzelerde yağ kullanmanın bir artısı, yağın vücudunuzun yemekten A, D, E ve K gibi yağda çözünen vitaminleri emmesine yardımcı olmasıdır.

Zeytinyağının diğer popüler yağlarla karşılaştırılması

Avokado Yağı: Avokado çoğunlukla tekli doymamış yağ asitlerinden oluştuğu için, avokado yağı beslenme açısından zeytinyağına en çok benzeyen yağdır. 1.6 gr doymuş yağ, 9.9 gr tekli doymamış yağ asitleri ve 1.9 gr çoklu doymamış yağ içerir.

Kanola Yağı: Çoğunlukla doymamış bir yağ olan kanola yağı, özellikle 8,9 g tekli doymamış yağ asitleri içerdiği için zeytinyağına oldukça benzer. Farklı olduğu yerler, 3,9 g kanola yağı paketiyle çoklu doymamış yağ içeriğidir. Ayrıca 1 gr doymuş yağ içerir.

Hindistan Cevizi Yağı: Tropikal yağ, zeytinyağından büyük ölçüde farklıdır. Yağın çoğu (11 g veya yaklaşık yüzde 83) doymuştur ve 1 g’dan daha az tekli doymamış yağ asidi ve yetersiz miktarda (0.2 g) çoklu doymamış yağ içerir.

Diyetinize zeytinyağı eklemek kilo vermenize yardımcı olabilir mi?

zeytinyağı faydaları

Zeytinyağı sağlıklı bir yağdır; ancak yine de yağdır. Bu nedenle kilo alımını önlemek için ölçülü olmak önemlidir. Zeytinyağında karşılaşabileceğiniz bir sorun, çok fazla yemek yerseniz kilo almaktır. Zeytinyağının sağlık açısından pek çok faydası olduğu için, ne kadar çok yerseniz o kadar iyi hissedeceğinizi varsaymak doğru değildir.

Zeytinyağının, yemek kaşığı başına yaklaşık 120 kalori içeren bir yağ olduğunu unutmayın. Bu yüzden aşırı yemek kilo alımına neden olabilir.

Zeytinyağı nasıl alınır?

Zeytinin yetiştirildiği her ülkede seçkin zeytinyağı üreticileri vardır ve yağların yapıldığı çeşitli bölgelere özgü özellikleri bulunmaktadır.

Satın almadan önce tadına bakmak ve güvendiğiniz bir zeytinyağı satıcısı bulmak, paranızın karşılığını alma şansınızı artıracaktır.

Zeytinyağı satın alırken, asitlik yüzdesi, yağ derecesi ve menşe ülke için etiketleri kontrol edin. Asitlik seviyesi, renk, tat ve aroma ile birlikte ince zeytinyağı seçiminde önemli bir faktördür. Mağazada yağın tadına bakamayacağınız için, bir favori bulana kadar evde çeşitli markaları denemeniz gerekebilir.

Zeytinyağı pişirmede nasıl kullanılmalıdır?

Zeytinyağı, neredeyse her tür yemek pişirme için mükemmel bir seçimdir. Natürel sızma zeytinyağını ısıtmayı seçerseniz lezzetini kaybedeceğini unutmayın.

Bu yüzden bazı şefler yemek pişirmek için daha düşük dereceleri seçerler. Çünkü sızma zeytinyağında daha fazla ödediğiniz değerin bir kısmı (hepsi değil) ısıtıldıktan sonra “buharlaşır”. Yine de zeytinyağı, pişirme, kızartma ve mutfağınızdaki hemen hemen her şey için çok yönlü ve diğer yemeklik yağ seçeneklerinden çok daha sağlıklıdır.

Zeytinyağı nasıl saklanmalıdır?

zeytinyağı nasıl saklanır

Açılmamış zeytinyağını serin ve karanlık bir yerde iki yıla kadar saklayabilirsiniz. Yüksek kaliteli zeytinyağı, daha uzun süre dayanır. Kabı açtığınızda, yağ çok daha hızlı bozulmaya başlar. En iyi kural, açıldıktan sonra birkaç ay içinde kullanmaktır.

Zeytinyağı şişesini sıkıca kapatarak ısı ve doğrudan gelen ışıktan uzak tutun.

Zeytinyağı hakkında sıkça sorulan soruların cevapları

S: Vücudunuza zeytinyağı sürebilir misiniz?

C: Zeytinyağı kullanmak istiyorsanız, doğrudan şişeden kullanmak yerine zeytinyağı ile formüle edilmiş ürün ve sabunları tercih edebilirsiniz.

 

S: Yemek pişirmek için zeytinyağı kullanabilir miyim?

C: Evet, kesinlikle. Sızma zeytinyağı için kaynama noktası 200 ile 250 derece arasındadır. Bu, güvenle soteleyebileceğiniz yemekler için yeterince yüksektir. Daha yüksek ısı kullanımları için, daha yüksek kaynama noktasına sahip bir yağ alın. Soğuk kullanımlar için doğrudan şişeden zeytinyağı eklemek iyidir.

 

S: Zeytinyağının faydaları nelerdir?

C: Zeytinyağı, tekli doymamış yağ asitleri bakımından zengindir. Doymuş yağ oranı yüksek yiyecekleri (tereyağı gibi) tekli doymamış yağ asitleri ile değiştirmek, kolesterolü düşürerek kalp hastalığı riskini azaltmaya yardımcı olabilir ve ayrıca kan şekeri kontrolünü iyileştirebilir.

 

S: Zeytinyağının yan etkileri nelerdir?

C: Zeytinyağını ılımlı bir şekilde güvenle yiyebilirsiniz; 1 yemek kaşığı 120 kalori içerdiği için fazla yemek kilo alımına neden olabilir. Yüksek ısı, zeytinyağını oksitleyerek istenmeyen sonuçlar oluşturabilir.

Zeytinyağının faydaları, özellikleri ve kullanımı ile ilgili pek çok detaylı bilgi paylaştığımız “Zeytinyağı Hakkında Her şey” yazımızın sonuna geldik. Antalya Balıkevi olarak lezzet deneyimlerimizi, size öncü olması adına her daim özen ve güvenle gerçekleştirmeye devam edeceğiz.

Bir sonraki yazımızda görüşmek dileğiyle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *